SZKOLNE DNI PRZECIW PRZEMOCY


Jesteśmy placówką nowoczesną, stale poszerzającą swoją bazę w celu zapewnienia uczniom jak najlepszych warunków nauki i opieki. Dysponujemy m.in. dwiema pracowniami komputerowymi, salą multimedialno - językową, dwiema salami gimnastycznymi, prężnie działającą świetlicą i biblioteką z bogatym księgozbiorem i stanowiskami komputerowymi z dostępem do Internetu. Uczniowie mogą także korzystać z funkcjonującego na naszym terenie kompleksu sportowego "Orlik". Uzyskaliśmy także dotację na urządzenie szkolnych miejsc zabaw w ramach programu rządowego "Radosna Szkoła".
Doświadczona kadra (36 nauczycieli, w tym 21 dyplomowanych), stale podnosząca swoje kwalifikacje, dba o rozwój uczniów zarówno zdolnych, jak i słabszych, dlatego uczniowie osiągają dobre wyniki na sprawdzianie OKE na zakończenie szkoły podstawowej (poziom co najmniej wyżej średniej średni). W ponad dwudziestoletnim dorobku możemy poszczycić się wieloma finalistami i laureatami konkursów przedmiotowych (w b. r. szk. - laureatka Małopolskiego Konkursu Humanistycznego oraz finalistka ogólnopolskiego konkursu Z poprawną polszczyzną na co dzień), ogólnopolskiego konkursu Europa w szkole oraz sukcesami w rywalizacji sportowej (m.in. piłka nożna i szachy). Posiadamy także certyfikat Szkoły z klasą, nasi uczniowie z powodzeniem realizowali projekty, zdobywając tytuły Uczniów z klasą, a w b. r. szk. przystąpiliśmy do kolejnego programu CEO - Szkoła Myślenia.
Naszą szkołę cechuje ponadto duża aktywność w środowisku lokalnym. Od lat organizujemy powiatowy konkurs kolęd dla uczniów szkół podstawowych, uczestniczymy w miejskich i powiatowych uroczystościach o charakterze patriotycznym i regionalnym. Ze względu na Patrona wielokrotnie byliśmy współorganizatorami Dni Papieskich, przygotowując m.in. program artystyczny i oprawę mszy świętych. Współpracujemy także z Rodziną Szkół im. Jana Pawła II, organizujemy rajdy pod hasłem " Zwyciężaj siebie". W ostatnich latach nawiązaliśmy także współpracę międzynarodową, realizując projekty e-twinning i Comenius oraz zwierając partnerstwo ze szkołami na Ukrainie i w Niemczech. Nasze dzieci w tym roku dwukrotnie miały możliwość uczestniczyć w wizytach partnerskich - na Sycylii we Włoszech i w Borszczowie na Ukrainie. Również dwukrotnie gościliśmy naszych partnerów z zagranicy. Czynnie angażujemy się także w ochronę środowiska - całoroczne zbiórki makulatury, zużytych baterii, plastikowych zakrętek - Wkręceni w dobro. Zbiórka tych ostatnich przyczynia się także do pomocy osobom niepełnosprawnym w zdobyciu wózków inwalidzkich.
Jednym z naszych priorytetów jest wychowanie do wartości, dlatego w naszej pracy stale odwołujemy się do nauczania Jana Pawła II i wartości chrześcijańskich, a mottem szkoły są słowa Patrona: Wymagajcie przede wszystkim od siebie. Tworzymy i pielęgnujemy własne tradycje (np. ceremoniał przekazania władzy nowej Radzie SU, akcenty regionalne w ceremonii ślubowania klas I, obchody Dnia Patrona, gazetka szkolna "Halo, Siódemka"). Samorząd Uczniowski we współpracy z pedagogiem angażuje całą społeczność szkolną w akcje charytatywne na rzecz dzieci. Co roku organizowane są kiermasze świąteczne, sprzedaż kartek i kalendarzyków na rzecz różnych fundacji działających na rzecz dzieci, zbiórki pieniędzy przekazywanych dla PKPS. W tym roku SU przeprowadził ponadto akcję "Ciasteczka z sercem", z której dochód przekazano na rzecz dzieci poszkodowanych w powodzi. Wzięliśmy także udział w regionalnej akcji Solidarni dla powodzian.
Dbamy również o miłą atmosferę i bezpieczeństwo, m.in. poprzez organizowane od ośmiu lat Szkolne Dni przeciw Przemocy i Dni Wiosny, podczas których łączymy profilaktykę z zabawą. Ponadto szkoła zapewnia stałą opiekę pedagoga i psychologa, regularnie organizuje dla uczniów, rodziców i nauczycieli spotkania z przedstawicielami Komendy Powiatowej Policji, Straży Miejskiej, Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej i innymi specjalistami. Wychowawcy realizują programy profilaktyczne - np. Miś Ratownik, Spójrz inaczej, Cukierki, Bajki profilaktyczne. Uczniowie już od klasy pierwszej uczą się udzielać pierwszej pomocy - realizowaliśmy Program pod patronatem WOŚP Ratujemy i uczymy ratować. Bardzo dobrze układa się współpraca szkoły z rodzicami.


Szkolne Dni przeciw Przemocy

Cele:
- Ograniczenie zachowań agresywnych i przemocy w szkole;
- Wskazywanie pożądanych wzorów zachowań;
- Promowanie szacunku dla norm, zasad społecznych i wartości religijnych;
- Podnoszenie samooceny uczniów poprzez stwarzanie okazji do odkrywania swoich mocnych stron;
- Rozwijanie zdolności twórczych uczniów;
- Kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji wobec odmienności drugiego człowieka;
- Integracja społeczności szkolnej;
- Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.

Charakterystyka grupy:
Uczestnikami przedsięwzięcia byli uczniowie klas I-VI wraz z oddziałem przedszkolnym oraz wszyscy nauczyciele. W niektóre akcje włączona została także obsługa i administracja szkoły (zielony ubiór, przebranie, "buźki" - patrz poniżej). Programem objęci byli zarówno uczniowie sprawiający problemy wychowawcze, mający trudności w nauce, pochodzący z rodzin dysfunkcyjnych, mający trudności w nawiązywaniu prawidłowych kontaktów z rówieśnikami, jak i osoby dobrze funkcjonujące w szkole i mogące być wzorem dla innych.

Czas trwania: styczeń - maj 2010
Miejsce: teren szkoły

Przygotowania do cyklu imprez rozpoczęliśmy 14 -15 stycznia 2010 od spotkań dla rodziców nt. "Prawa dziecka i co z nich wynika".
Do 11.02.2010 r. uczniowie wraz z wychowawcami przygotowywali plakaty pod wspólnym hasłem: "Jesteśmy przeciw agresji i przemocy":
- Klasy VI - znaki: ostrzegawczy, zakazu, nakazu oraz informacyjny (piktogramy);
- Klasy IV i V - odrysowane dłonie, na których każdy uczeń wpisze 3 swoje postanowienia (zachowania) przyczyniające się do ograniczenia agresji i przemocy; dzieci podpisywały je swoim imieniem; w paluszkach wpisywały uczucia i czyny sprzyjające tworzeniu dobrej atmosfery w szkole (np. radość, uśmiech, zrozumienie, tolerancja, wzajemna pomoc itp.);
- Klasy III - drzewka pozytywnych zachowań;
- Klasy 0, I, II - pod napisem "JESTEM PRZECIW PRZEMOCY" odbiły swoje dłonie (lub przykleiły wcześniej odbite i wycięte) i podpisały je. Ułożono je w różnych formach, np. serce, drzewo, ludek itp.;

Wszystkie klasy na podstawie Statutu szkoły i Regulaminu szkoły przygotowały również plakat, który zawierał normy oraz zasady obowiązujące w szkole. Plakaty zostały następnie zawieszone w klasach jako stały element wystroju. Ich wykonanie było poprzedzone lekcjami wychowawczymi poświęconymi zagadnieniom związanym z normami i zasadami, tak by każdy uczeń dobrze rozumiał te pojęcia.

12.02.2010 zorganizowano apel, na którym:
- Klasa IV a przedstawiła krótką inscenizację pt. "Baśń o prawach dziecka";
- Przedstawiciele SU wykonali ułożony przez siebie "Hip-hopowy kodeks antyprzemocowy";
- Dzieci ze świetlicy szkolnej zaprezentowały "Antyprzemocowy pokaz mody" oraz zaśpiewały piosenkę Arki Noego Daj na zgodę
- Klasy 0 - VI przedstawiły efekty swojej pracy (plakaty, drzewka i dodatkowo okrzyki antyprzemocowe).

W tym dniu wszyscy uczniowie i pracownicy szkoły mieli w ubiorze chociaż jeden zielony element.
W czasie apelu także ogłoszono:
- Konkurs na projekt koszulki promującej postawę przeciw agresji i przemocy (termin składania prac do 5 marca 2010r.); nagroda - koszulka według zwycięskiego projektu; prace można było wykonać zespołowo - maks. 3 osoby);
- Terminy i zadania dotyczące kolejnych imprez cyklu:

DNIA ŻYCZLIWOŚCI i wyborów Miss i Mistera Uprzejmości - 8 marca;
ROZGRYWEK MIĘDZYKLASOWYCH pod hasłem: Agresywne zachowanie zamieniamy na integracyjne granie w ramach wychowania fizycznego - 15.02.- 19.03.2010;
DNIA TOLERANCJI - 25.03.2010r.
WYKONANIE GAZETKI dotyczącej bezpiecznego korzystania z Internetu i komputera

Zadania zostały zrealizowane zgodnie z harmonogramem:
08.03.2010r. - DZIEŃ ŻYCZLIWOŚCI - w tym dniu wszyscy starali się być wyjątkowo kulturalni - i to nie tylko w stosunku do kobiet, które obchodziły wówczas swoje doroczne święto. Osobiste zaangażowanie w tę akcję zarówno uczniowie, jak i nauczyciele podkreślili przypiętymi do ubrania znaczkami z uśmiechniętymi buźkami. Przedstawiono również najkulturalniejszych uczniów poszczególnych klas. Wybory Miss i Mistera Uprzejmości zostały przeprowadzone we wszystkich klasach na ogólnie przyjętych zasadach, zgodnie z opracowanym wcześniej przez Samorząd Uczniowski zestawem cech ucznia/uczennicy, którymi powinni się wyróżniać najuprzejmiejsi/najmilsi.
Ponadto w ramach wychowania fizycznego w dniach 15.02.- 19.03.2010 odbywały się ROZGRYWKI I KONKURSY MIĘDZYKLASOWE pod hasłem: Agresywne zachowanie zamieniamy na integracyjne granie. W poszczególnych klasach wykonano także GAZETKI dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu oraz prezentujące wady i zalety komputera oraz Internetu. Udało się także zorganizować dla uczniów spotkanie ze specjalistą ds. nieletnich z Komendy Powiatowej Policji w Bochni (20-21.04.2010r). oraz szkolenie dla nauczycieli nt. "Bezpieczny Internet" (22.03.2010r.)
25.03.2010 - DZIEŃ TOLERANCJI, w którym wszyscy przyszli w dziwnym nakryciu głowy, peruce lub dziwnie ubrani (konkurs na najdziwaczniejsze przebranie).W czasie przerw międzylekcyjnych nauczyciele przeprowadzali ciekawe zabawy muzyczno-ruchowe, przy których wszyscy świetnie się bawili. Dzień ten został poprzedzony przeprowadzeniem w każdej klasie lekcji wychowawczej nt. tolerancji i miał zamykać cykl imprez w ramach tegorocznych obchodów Szkolnych Dni przeciw Przemocy. Podsumowano wówczas trwającą od stycznia akcję - ogłoszono wyniki konkursów i wręczono nagrody oraz udekorowano Miss i Mistera Uprzejmości z poszczególnych zespołów klasowych. Kulminacyjnym punktem imprezy było przedstawienie Bajki o nietolerancji w wykonaniu nauczycieli zabawnie przebranych za zwierzaki. Inscenizacja w sposób humorystyczny ukazywała skutki nietolerancji. Apel zakończono wspólnym odśpiewaniem piosenki Stanisława Sojki - Tolerancja.
Ogłoszono także kolejny konkurs (plastyczny i literacki) na temat: Jan Paweł II wzorem tolerancji. Jego rozstrzygnięcie w Dniu Patrona 18 maja 2010 r. i pokonkursowa wystawa prac stanowiły ostateczne zamknięcie VIII Szkolnych Dni przeciw Przemocy.

Obserwowane efekty: - Plakaty wykonane przez uczniów klas I - V oraz piktogramy opracowane przez młodzież klas VI-tych - prezentowane na apelu, a potem eksponowane w klasach lub na korytarzach szkolnych;
- hasła i okrzyki antyprzemocowe zaprezentowane na apelu otwierającym VIII Szkolne Dni przeciw Przemocy;
- prace plastyczne uczniów klas I - VI zgłoszone w konkursie na projekt koszulki promującej postawę przeciw agresji i przemocy;
- koszulki wykonane wg zwycięskiego projektu (można je było kupić w Dniu Tolerancji w cenie 25 zł., a zwycięzca konkursu otrzymał ją za darmo);
- Opracowany przez SU "Hip-hopowy kodeks antyprzemocowy";
- Opracowany przez SU zbiór cech wyróżniających kulturalną dziewczynkę i kulturalnego chłopca;
- Pokonkursowa wystawa prac uczniów na temat: Jan Paweł II wzorem tolerancji;
- Uczniowie wykazali się kreatywnością, dużym zaangażowaniem i pomysłowością w trakcie realizacji poszczególnych zadań. Także nauczyciele, a przede wszystkim wychowawcy klas zaangażowali się w realizację zadań;
- Uczniowie bardzo chętnie brali udział w ogłoszonych konkursach;
- Uczniowie mogli zaprezentować swoje talenty, pokazać swoje mocne strony;
- Uczniowie rozumieją wybrane zagadnienia z Konwencji Praw Dziecka;
- Uczniowie lepiej postrzegają i rozumieją ludzi;
- Uczniowie znają zasady i normy społeczne, zdecydowana większość ich przestrzega i właściwie reaguje na sprzeczne z nimi zachowania kolegów;
- Uczniowie lepiej funkcjonują w grupie rówieśniczej - uświadomili sobie, co oznaczają tolerancja i szacunek do drugiego człowieka, akceptują odmienność innych ludzi;
- Uczniowie uświadomili sobie, że słowem można bardzo skrzywdzić, że przezywanie i obmowa to także zachowania agresywne;
- Dzieci z grupy tzw. ryzyka czynnie uczestniczyły w realizacji zadań - prezentowały swoje uzdolnienia, miały możliwość podniesienia samooceny - potrafią dostrzec swoje zalety;
- Wśród uczniów wzrosła umiejętność współpracy w zespole;
- Uczniowie pogłębili wiedzę dotyczącą postawy i nauczania Jana Pawła II na temat tolerancji;
- Uczniowie znają gry i zabawy ruchowe, wiedzą, jak się bezpiecznie i kulturalnie bawić w wolnym czasie;
- Wzrósł poziom integracji całej społeczności szkolnej - uczniów, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi.







Copyright © 2009-2014