SZKOŁA Z KLASĄ 2.0


Nasza szkoła przystąpiła do programu "Szkoła z Klasą 2.0" realizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Jednym z zadań programu jest wypracowanie podczas debaty szkolnej. Kodeksu 2.0. stanowiącego zbiór zasad korzystania z technologii informacyjno - komunikacyjnych. Zanim jednak przystąpiliśmy do debaty szkolnej, nauczyciele, którzy zgłosili się do programu, wypracowali z uczniami podczas dyskusji klasowych robocze wersje zasad korzystania z TIK. Kodeksy te zostały następnie poddane weryfikacji podczas debaty szkolnej, która odbyła się w świetlicy "siódemki" 20 stycznia 2011r. Analizy sformułowanych zasad dokonywali uczniowie klas III - VI oraz nieliczna grupa pierwszoklasistów, którzy byli obecni w tym czasie w świetlicy. Nad prawidłowym przebiegiem debaty czuwali wszyscy nauczyciele zaangażowani w realizację zadań wynikających z programu "Szkoła z Klasą 2.0".
Otwarcia debaty dokonała koordynatorka programu, która powitała wszystkich uczestników szkolnej dyskusji i przypomniała o celu tego spotkania. Następnie ustalono zasady prowadzenia debaty. Uczniowie otrzymali żółte i czerwone kartki za pośrednictwem których komunikowali się między sobą. Podniesienie czerwonej kartki przez ucznia oznaczało potrzebę zatrzymania się nad aktualnie omawianą zasadą. W ten sposób zgłaszano sprzeciw, proszono o dodatkowy komentarz, czasem zmieniano tylko formę lub uogólniano zasadę. Żółte kartki natomiast oznaczały pełną akceptację prezentowanych punktów kodeksu. Taka forma porozumiewania się pozwoliła uniknąć wzajemnego przekrzykiwania się i nadała dyskusji płynności. Ponieważ kolejno prezentowane przez poszczególne grupy zasady powtarzały się, nie było konieczności debatowania nad ich ważnością. Skupiono się natomiast na jak najcelniejszym ich sformułowaniu, tak, by były zrozumiałe dla wszystkich uczniów naszej szkoły i zwracały uwagę na pozytywne aspekty wykorzystywania technologii informacyjno - komunikacyjnych, a nie podkreślały zagrożenia płynące z Internetu. Wyznaczony na początku debaty sekretarz notował, które punkty kodeksu należy odrzucić, które zapisać w innej formie oraz te, które warto pozostawić bez zmian. Wiele pozytywnych emocji wzbudziło w uczestnikach debaty wystąpienie delegacji uczniów klasy VI prezentujących swoją wersję kodeksu w postaci prezentacji multimedialnej. Poruszenie wywołał zwłaszcza troll, który dosłownie pojawił się przy prezentacji zasady: "Pamiętaj o netykiecie. Nie bądź trollem". Liczne skojarzenia nawet najmłodszych uczestników debaty odnoszące się do tej baśniowej postaci szybko naprowadziły wszystkich na właściwą interpretację tej reguły.
W trakcie debaty nauczyciele także zabierali głos. Pomagano uczniom przeredagować pewne punkty Kodeksu.. Szczególnie żywo uczniowie zareagowali na wysunięty przez panią M. Nowak postulat o konieczności przestrzegania kultury słowa w sieci oraz zasad poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej przez użytkowników technologii informacyjno - komunikacyjnych. Oczywiście wszyscy przyznali rację co do potrzeby dbania o styl wypowiedzi, niemniej jednak dzieci, które szybko chłoną współczesny język komputerowy, uznały, że będzie to trudne zadanie.
Tworzenie kodeksu szkolnego zakończyło się powodzeniem. Jego realizacja będzie przez najbliższy czas monitorowana, a za kilka miesięcy odbędzie się kolejne spotkanie w celu uaktualnienia zapisów i ostatecznego przyjęcia. Kodeks zostanie zaprezentowany całej społeczności uczniowskiej podczas IX Szkolnego Dnia Przeciw Przemocy.
Zachęcamy wszystkich uczniów, rodziców i nauczycieli do wpisywania swoich przemyśleń dotyczących zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu na naszym BLOGU.

     
     






Copyright © 2009-2014