W kwietniu 2009 r. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 7 im. Jana Pawła II w Bochni przystąpiła do realizacji Ponadregionalnego Projektu Edukacyjnego współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny i budżet państwa.
Głównym celem projektu "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia. Wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego i motorycznego dzieci rozpoczynających naukę szkolną odbywać się będzie poprzez kształtowanie kompetencji kluczowych w oparciu o teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.
Koncepcja Projektu oparta jest na założeniu że ,, każde dziecko jest zdolne", a rolą dorosłych jest te zdolności dostrzec, rozwijać i wspierać oraz umożliwić działania we wszystkich dziedzinach aktywności, a szczególnie:
1. inteligencji językowej,
2. inteligencji ruchowej,
3. inteligencji matematyczno-logicznej,
4. inteligencji wizualno-przestrzennej,
5. inteligencji przyrodniczej,
6. inteligencji muzycznej,
7. inteligencji intrapersonalnej,
8. inteligencji interpersonalnej.
Inteligencje te wzajemnie ze sobą współpracują, podlegają zmianom, co zwiększa możliwość uczenia się dzieci, poprzez "mocniejsze" mogą być rozwijane inteligencje "słabsze". Rozwojowi inteligencji wielorakich sprzyja właściwa organizacja środowiska szkolnego i domowego. W sali lekcyjnej powstały Dziecięce Ośrodki Zainteresowań na bazie celowo dobranych środków dydaktycznych, które stymulują rozwój wieloaspektowo i wielowymiarowo. Uwrażliwiają na odbiór sensoryczny, zaspokajają potrzebę samodzielnego odkrywania świata, kształtują umiejętność uczenia się i samokontroli oraz motywują do samodzielnych działań, dając możliwość odczucia sukcesu. Środki dydaktyczne wykorzystywane w Ośrodkach Zainteresowań sprzyjają odczuwaniu radości ze zdobywania wiedzy, wyzwalają zainteresowania, rozwijają zdolności i umiejętności uczenia się zgodnie z indywidualnym rytmem rozwoju oraz indywidualnym profilem inteligencji dziecka.
Projekt "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" jest szansą dla uczniów klas pierwszych, którzy od początku edukacji jeszcze intensywniej będą mogli rozwijać się zgodnie ze swoimi predyspozycjami.
Realizacja programu odbywa się w III etapach, przez 3 lata (01.10.2008-31.12.2011), a uczestnikami są kolejne klasy pierwsze. Praca z dziećmi jest prowadzona podczas zajęć obowiązkowych oraz na zajęciach dodatkowych. Efektem końcowym uczestnictwa dzieci w zajęciach dodatkowych jest pokaz ich umiejętności i osiągnięć zaprezentowany na forum publicznym.
W naszej Szkole Projekt "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" w I etapie realizowała klasa IIb pod kierunkiem wychowawczyni Jolanty Jarosz. W II etapie uczestniczy klasa Ia wraz wychowawczynią Dorotą Grabias.
8 czerwca 2010r odbyła się prezentacja efektów pracy , umiejętności i sprawności uczniów klasy 1a kończących realizację II etapu Projektu "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach EFS oraz budżet państwa. Witając wszystkich zebranych jedna z uczennic powiedziała:
Efektem było przedstawienie "Zobaczcie czego się nauczyliśmy" w myśl koncepcji Projektu KAŻDE DZIECKO JEST ZDOLNE prezentujące wszystkie typy inteligencji. W uroczystości podsumowania uczestniczyli: dyrektor Miejskiego Zespołu Edukacji, nauczyciel doradca kształcenia zintegrowanego, Dyrekcja Szkoły, rodzice, nauczyciele i uczniowie oddziału przedszkolnego i klas I - III. Występ został nagrodzony gromkimi brawami!