COMENIUS 2011-2013

"Tell me about your culture and I will tell you about mine"


Jeszcze nie przebrzmiały echa poprzedniego projektu "Moje miasto w średniowieczu 2009-2011", a już Publiczna Szkoła Podstawowa nr 7 im. Jana Pawła II w Bochni ma nowego Comeniusa!
Wyniki selekcji 2011 dla Partnerskich Projektów Szkół ukazały się na stronie Narodowej Agencji w przededniu objęcia przez Polskę przewodnictwa w Komisji Unii Europejskiej.
W wyniku selekcji spośród 1137 zgłoszonych polskich szkół wyłonionych zostało tylko 450. Szkoły te będą realizować swoje projekty w ramach programu Comenius. To, że nasza szkoła już po raz drugi została doceniona, nie jest przypadkiem, ponieważ działania proeuropejskie w szkole podejmowane są od wielu lat. Do najważniejszych form takich działań należą: udział uczniów w wymianach międzynarodowych: Polsko-Ukraińskie porozumienie szkół "Razem w przyszłość 2009", Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży Turyngia 2010; realizacja projektów (Nasze miasto w średniowieczu 2009-2011, COMENIUS); uczestniczenie w konkursach międzynarodowych takich jak OXFORD PLUS oraz festiwale języków obcych. Znaczące miejsce pośród działań prounijnych zajmuje międzynarodowy program COMENIUS. Dzięki realizacji tego projektu nauczyciele i uczniowie naszej szkoły mieli okazję odwiedzić Sycylię, Niemcy oraz Turcję, zapoznać się z funkcjonowaniem tamtejszych szkół, zwiedzić zabytki oraz zapoznać się z obyczajami panującymi w tych krajach.
Bocheńska Siódemka przez dwa kolejne lata będzie współpracować ze szkołami z Bułgarii, Łotwy, Włoch, Hiszpanii i Turcji nad realizacją projektu "Tell me about your culture and I will tell you about mine" (Opowiedz mi o swojej kulturze, a ja opowiem Ci o swojej). Uczniowie pod opieką nauczycieli języków obcych, historii, języka polskiego, muzyki i plastyki oraz przy udziale społeczności lokalnej, będą zgłębiać zwyczaje, tradycje oraz kulturę krajów partnerskich w kontekście europejskim. Poszerzą swoją wiedzę na temat strojów ludowych, potraw, historii, geografii, muzyki, tańca, sztuki, rzemiosła, świąt, festynów oraz życia codziennego krajów partnerskich. Zaakceptują i będą szanować wartości zawarte w tym projekcie jak prawdziwi obywatele Europy. Ważne jest zdanie sobie sprawy z tego, że jesteśmy częścią Europy, przy równoczesnym dążeniu do kultywowania naszej kultury. Efektywny udział dzieci z różnych krajów europejskich w atrakcyjnych zajęciach praktycznych przekona je, że Europa była jest i będzie naszym wspólnym domem. Nasz projekt jest jednym ze sposobów wprowadzenia w życie art. 26 ust. 2 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka mówiącego o prawie do nauki:
Art. 26 ust. 2. Celem nauczania jest pełny rozwój osobowości ludzkiej i ugruntowanie poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Krzewi ono zrozumienie, tolerancję i przyjaźń między wszystkimi narodami, grupami rasowymi lub religijnymi; popiera działalność Organizacji Narodów Zjednoczonych zmierzającą do utrzymania pokoju.
Realizacja projektu z pewnością wzbogaci ofertę edukacyjną szkoły oraz wyzwoli energię i potencjał nauczycieli, uczniów i całej społeczności lokalnej.


Wizyta w Bułgarii (29.11-04.12.2011)
W dniach 29 listopada - 04 grudnia 2011r. czwórka uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej nr 7 w Bochni pod opieką koordynatorek projektu: nauczycielki języka angielskiego pani Katarzyny Spisak oraz wice-dyrektorki szkoły pani Anity Twardosz uczestniczyła w wyjeździe do Eleshnitsa w Bułgarii w ramach unijnego projektu Comenius 2011-2013 "Powiedz mi o swojej kulturze a ja opowiem Ci o mojej". Uczniowie biorący udział w wyprawie zostali wyłonieni w drodze konkursu, w którym brano pod uwagę wyniki w nauce, zachowanie oraz zaangażowanie w życie szkoły. Wyruszyliśmy wczesnym rankiem by w godzinach południowych dotrzeć do leżącego na naszej trasie Budapesztu. Swoje zwiedzanie rozpoczęliśmy od Placu Bohaterów, miejsca szczególnego dla Węgrów, które powstało by uczcić tysiąclecie państwowości Węgier. Następnie obejrzeliśmy imponujący gmach Parlamentu oraz zwiedziliśmy Bazylikę św. Stefana. Ostatnim celem naszego zwiedzania było Wzgórze Zamkowe, na które dotarliśmy tuż po zachodzie słońca, dzięki czemu mogliśmy podziwiać Budapeszt nocą, z przepięknie oświetlonymi głównymi zabytkami miasta m.in. mostem łańcuchowym. Wyruszyliśmy w dalszą drogę, by rankiem dotrzeć do Sofii, stolicy Bułgarii. Spacerując uliczkami tego urokliwego miasta, "przywitaliśmy się" z lwami stojącymi na straży Pałacu Sprawiedliwości, oraz obejrzeliśmy prawosławną cerkiew pod wezwaniem św. Niedzieli z X w. Po paru godzinach dalszej drogi byliśmy wreszcie na miejscu, mała wioska leżąca pomiędzy masywami gór Pirin i Riła przywitała nas słońcem. Uczniowie naszej szkoły z niecierpliwością wyglądali swoich przyjaciół z którymi od dawna korespondowali przy użyciu e-maili, portali społecznościowych oraz bloga a u których mieli zostać zakwaterowani. Uczniowie podstawowej szkoły im. Bratya Miladinovi przyjęli nas bardzo ciepło i radośnie. Wizyta była pełna wrażeń - uczniowie naszej szkoły codziennie uczestniczyli w zajęciach szkolnych, m.in. lekcjach matematyki, języka angielskiego oraz pracy techniki. Koordynatorki projektu natomiast wzięły udział w lekcji pokazowej robótek ręcznych podczas której uczennice nauczyły je wyszywać bułgarskie hafty. Następnego dnia odbyło się spotkanie robocze projektu, podczas którego wszystkie delegacje szkół partnerskich Łotwy, Hiszpanii, Turcji, Włoch, Bułgarii oraz Nasza, przedstawiły prezentacje multimedialne dotyczące strojów regionalnych. Szkoła bułgarska przygotowała dla nas pokaz tańców regionalnych oraz wystawę strojów ludowych. Wieczorem spacerkiem przeszliśmy się ulicami miasta Bansko, największego kurortu narciarskiego w Bułgarii. Przyszło nam powiedzieć do zobaczenia, gdyż wkrótce się spotkamy, tym razem w marcu na Łotwie. Nie był to jednak jeszcze koniec naszej przygody. W drodze powrotnej wstąpiliśmy do jednego z największych "klejnotów Bułgarii", wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO, monastyru Rilskiego. Nasza podróż dobiegła końca, pełni zapału do dalszej pracy nad projektem wróciliśmy szczęśliwie do domów.







Wizyta na Łotwie (25-28.03.2012)
W dniach 25-28 marca uczennice naszej szkoły pod opieką pani wicedyrektor Anity Twardosz, koordynatora projektu Katarzyny Spisak oraz pani Lidii Kaczmarek wzięły udział w wyprawie do Jurmali na Łotwie w ramach projektu „Powiedz mi o swojej kulturze a ja opowiem Ci o swojej” programu Comenius. Uczennice zostały wyłonione w drodze konkursowej (brane były pod uwagę: oceny, zachowanie, praca nad projektem oraz zaangażowanie w życie szkoły). Naszą przygodę litewsko-łotewską rozpoczęliśmy w Trokach na Litwie gdzie udaliśmy się na zwiedzanie gotyckiego zamku na wyspie, będącego w przeszłości siedzibą władców litewskich. W zamku obecnie znajduje się Muzeum Historyczne, gdzie mogliśmy podziwiać sztukę użytkową, dokumenty, mapy, pieczęcie, przedmioty liturgiczne, broń, stroje ludowe, itd. Podziwialiśmy drewniane domy karaimskie, o trzech oknach zwróconych do drogi, z kwiatowymi ogródkami a także zakupiliśmy charakterystyczne dla Troków pamiątkowe dzwoneczki.
W Wilnie naszym głównym celem zwiedzania była dawna brama miejska przy kościele św. Teresy z najważniejszym sanktuarium Litwy, cudownym obrazem Matki Boskiej Ostrobramskiej. Ostra Brama - symbol starego Wilna - w świecie katolickim jest jednym z najbardziej znanych miejsc sakralnych. Zwiedziliśmy Wileńską Starówkę, jedną z największych i autentycznych w Europie Środkowowschodniej, przyciągającą swoją niezwykłą różnorodnością architektoniczną. Wąskie średniowieczne uliczki, przytulne dziedzińce, zamek i fortyfikacje miejskie oraz nieprawdopodobna liczba kościołów odzwierciedlają bogatą historię tego wielokulturowego miasta, gdzie wciąż mieszka ponad 100 tysięcy Polaków.
Dotarliśmy do celu naszej wyprawy Jurmali, uczennice Sara, Kinga, Magda oraz Nikola z niecierpliwością wyglądały swoich przyjaciół z którymi od dawna korespondowały przy pomocy e-maili, portali społecznościowych oraz bloga, a u których miały zostać zakwaterowane. Pierwszego dnia obejrzeliśmy goszczącą nas szkołę, poznaliśmy jej historię oraz dowiedzieliśmy się jak funkcjonuje. Udaliśmy się na występy przygotowane przez łotewskich uczniów oraz wzięliśmy udział w lekcji języka angielskiego. Uczniowie podstawowej szkoły Jūrmalas sākumskola "Atvase" przyjęli nas bardzo ciepło i radośnie. Wizyta była pełna wrażeń - uczennice naszej szkoły codziennie uczestniczyły w zajęciach szkolnych, m.in. lekcjach matematyki, języka angielskiego oraz pracy techniki. Bardzo cieszy fakt, że bez problemu porozumiewały się w języku angielskim nie tylko ze swoimi rówieśnikami, ale także z dorosłymi.
Popołudniu zwiedziliśmy Rygę i jej przepiękną starówkę z brukowanymi uliczkami, kolorowymi kamieniczkami, kawiarenkami i sklepikami z pamiątkami w których dominują wyroby z bursztynu. Następnego dnia po wizycie roboczej nad projektem w szkole udaliśmy się na spacer uliczkami uroczej Jurmali, która była najsłynniejszym miastem uzdrowiskowym byłego ZSRR położonym nad Bałtykiem 10km od Rygi a w tej chwili jest miastem w którym swoje letnie wille mają rosyjscy milionerzy. Pożegnaliśmy się z naszymi przyjaciółmi, ale to nie był jeszcze koniec naszej przygody. W drodze powrotnej zwiedziliśmy gruntownie odnowiony po 1991 roku pałac w Rundale, który jest jedną z najpiękniejszych rezydencji na Łotwie a ogrody otaczające pałac są imponujące. Są tu kwaterowani przedstawiciele państw obcych wizytujących Łotwę.
Zwiedziliśmy także położone nad Niemnem Kowno. Podobnie jak w Rydze upajaliśmy się piękną kowieńską starówką z kamieniczkami utrzymanymi w bardzo dobrym stanie i tętniącym życiem turystycznym, kulturalnym oraz studenckim.
Wyjeżdżając z Kowna zrobiliśmy pożegnalny objazd wokół zabytkowego rynku. Podobnie jak na Łotwie i Litwie środkowej towarzyszyły nam krajobrazy zielono żółtych pól i lasów. Już niedługo znowu się spotkamy z naszymi przyjaciółmi, tym razem w Turcji.








Wizyta w Turcji (14-18.05.2012)
W dniach 14-18.05.2012 r. delegacja z naszej szkoły w osobach: Michała Bednarskiego, Doroty Grabias i Małgorzaty Luli udała się w ramach projektu COMENIUS do Turcji. Po długiej i wyczerpującej podróży 13 maja dotarliśmy do Mersin- naszego celu. Po serdecznym przywitaniu przez gospodarzy- koordynatorkę projektu Saynur Ózkan i dyrektora szkoły Mohammeda Nazima udaliśmy się do hotelu, aby odpocząć po 25 godzinach podróży. Po południu ruszyliśmy na indywidualne zwiedzanie Mersinu. To duże i nowoczesne miasto, prężnie rozwijające się. Najładniej jest na wybrzeżu, gdzie piękne bulwary są miejscem odpoczynku, sportu i rekreacji. 15 maja wraz z przedstawicielami projektu z Hiszpanii, Włoch, Bułgarii i Łotwy udaliśmy się na oficjalne spotkanie w Primary School „Toroslar 19 Mayis”. Gospodarze byli niezwykle serdeczni, a dzieci otwarte i żywiołowe. Na dziedzińcu szkolnym mogliśmy obejrzeć taniec regionalny w wykonaniu tureckich dzieci w przepięknych strojach. Po spotkaniu z gronem pedagogicznym i przedstawicielami samorządu – nauczyciele mieli możliwość uczestniczenia w lekcjach pokazowych przygotowanych przez tureckich pedagogów. Na oficjalnym spotkaniu z dyrektorem szkoły wymieniliśmy nasze spostrzeżenia na temat realizacji projektu, a także przedstawiliśmy dotychczasowe działania. Następnie obejrzeliśmy ciekawy program artystyczny w wykonaniu dzieci ze szkoły w Mersin. Ukłonem w stronę zagranicznych gości były tradycyjne pieśni: włoskie, hiszpańskie, bułgarskie, łotewskie, a nawet polski wytańczony i wyśpiewany krakowiak.
Rodzice i nauczyciele przygotowali regionalny lunch, podczas którego serwowano regionalne potrawy: bórek- placek z różnym nadzieniem, zupę rybną - buslama, turecką pizzę z tradycyjnymi dodatkami, takimi jak ser, zioła, szpinak i koźlina. Na deser mogliśmy skosztować sutlac- pudding ryżowy zapiekany z cukrem, baklawę i kandyzowane owoce.
Najbardziej popularnym i najczęściej serwowanym napojem w Turcji jest mocna czarna herbata podawana w tradycyjnych zaokrąglonych szklaneczkach. Po posiłku udaliśmy się na spotkanie z Burmistrzem Mersin, który opowiedział nam o historii miasta i planach na przyszłość. Potem wyruszyliśmy na zwiedzanie miasta. Zobaczyliśmy m.in., niewielkie muzeum, w którym znajdują się znaleziska archeologiczne z okresu hetyckiego, hellenistycznego i rzymskiego oraz ekspozycję etnograficzną, tj . regionalne stroje, naczynia codziennego użytku, a także biżuterię i broń. Zwiedziliśmy również Dom Ataturka, w którym dwa tygodnie przebywał wraz z żoną Kemal Ataturk- Ojciec Narodu.
Nastepnego dnia wyruszyliśmy na wycieczkę autokarową do Hatay, gdzie w Muzeum Archeologicznym zgromadzono bogatą kolekcję mozaik rzymskich z II i III wieku- są one bardzo dobrze zachowane, ich tematem są sceny mitologiczne. Nie lada atrakcją było dla nas zwiedzenie Groty św. Piotra, w której wg legendy znajdował się pierwszy kościół chrześcijański. W drodze powrotnej mogliśmy zakupić pamiątki na Uzun Bazaar. 17 maja- ostatniego dnia pobytu udaliśmy się w krótką podróż do Tarsu, którego historia sięga 3 tys. lat p.n.e. Według legendy jej założycielem był Set- syn biblijnego Adama. To jedno z najstarszych, nieprzerwanie zamieszkanych miast świata. I właśnie w Tarsie można poczuć powiew historii. Tutaj urodził się święty Paweł, a Kleopatra uwiodła Marka Antoniusza. W miejscu, gdzie stał rodzinny dom apostoła, można obejrzeć studnię św. Pawła , której woda ma (podobno) uzdrowicielską moc. I my mogliśmy skosztować wprost ze źródła... Potem przeszliśmy przez Bramę Kleopatry. Szczególnie urzekły nas uliczki starego Tarsu, na których jeszcze dzisiaj można dostrzec urok dawnych czasów. Na małym, ale uroczym Kasiksi Bazaar zakupiliśmy pamiątki- wyroby rękodzielnicze. Po pełnym wrażeń dniu udaliśmy się na plażę w Erdemli, gdzie mieszczą się dwa zamki: Korykos z XIII wieku oraz zbudowany na wyspie bliźniaczy zamek Kiz Kolesi (Zamek Panny), w którym wg legendy król Korykos więził córkę, aby nie spełniła się straszna przepowiednia śmierci księżniczki.
To był bardzo ekscytujący i bogaty w doświadczenia pobyt. Mogliśmy z bliska poznać kulturę i historię regionu. Poczuć klimat orientalnej tradycji, doświadczyć tureckiej gościnności i otwartości, a przede wszystkim nawiązać kontakty z partnerami projektu. Dzięki tej różnorodności kultur i zwyczajów dostrzegliśmy sens Comeniusa. A turecka odyseja na długo zostanie w naszej pamięci.



















Copyright © 2009-2014