COMENIUS 2009-2011

"Our town in the middle age"


Szkoła Podstawowa nr 7 w Bochni w latach 2009/2011 bierze udział w międzynarodowym projekcie Comenius Partnerskie Projekty Szkół. Jest to element programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme), który został ustanowiony przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej na lata 2007-2013.
Program Comenius stanowi wyzwanie dla 350 tysięcy szkół w Europie i 69 milionów uczniów tych szkół. Wspiera on inicjatywy mające na celu podniesienie jakości edukacji szkolnej i promowanie świadomości wymiaru europejskiego w procesach edukacyjnych. Ma na celu wzbogacenie i uzupełnienie systemów edukacyjnych krajów uczestniczących. Pomaga uczniom i nauczycielom w kształtowaniu poczucia przynależności do szerszej i otwartej na świat społeczności europejskiej - społeczności o różnych tradycjach, mającej jednak korzenie we wspólnej historii.


CELE PROJEKTU

- podnoszenie wśród młodych ludzi i kadry pedagogicznej poziomu wiedzy i zrozumienia dotyczących różnorodności europejskiej kultury, języków i uświadamiania wartości tego zróżnicowania,
- pomaganie młodym ludziom w zdobyciu podstawowych umiejętności potrzebnych w dorosłym życiu i kompetencji niezbędnych dla ich osobistego rozwoju oraz potrzebnych dla przyszłego zatrudnienia i aktywnego uczestnictwa w obywatelstwie europejskim,
- podnoszenie jakości kształcenia i wzmocnienie europejskiego wymiaru edukacji szkolnej poprzez wspieranie międzynarodowej współpracy i wymian między szkołami,
- promowanie wprowadzania edukacji interkulturowej w szkołach, nauki języków obcych, zastosowań nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji szkolnej,
- przeciwdziałanie marginalizacji w edukacji i niepowodzeniom w nauce szkolnej,
- integracja uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- praca w grupie partnerów z różnych krajów europejskich,
- włączenie w program dydaktyczny i wychowawczy szkoły,
- zaangażowanie dużej grupy uczniów i nauczycieli,
- osiągnięcie konkretnych efektów współpracy np. wydawnictwo, CD, film, pomoce dydaktyczne, innowacje pedagogiczne,
- aktywizacja uczniów i nauczycieli oraz doskonalenie warsztatu zawodowego nauczyciela - atrakcyjna forma zdobywania wiedzy i umiejętności,
- zwiększona motywacja do nauki języków obcych,
- zmiana stereotypowych wyobrażeń o partnerach i samym sobie,
- pogłębianie świadomości własnej odrębności regionalnej, narodowej, ale również przynależności do rodziny europejskiej,
- wymiana doświadczeń z nauczycielami z innych krajów europejskich,
- wzbogacenie i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej szkoły


www



MIĘDZYNARODOWE KONTAKTY

W dobie Internetu i ożywionych kontaktów międzynarodowych Publiczna Szkoła Podstawowa nr 7 im. Jana Pawła II w Bochni stara się sprostać wymaganiom współczesnego świata, stawiając na wszechstronny rozwój ucznia, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności w zakresie języków obcych i technologii informacyjno-komunikacyjnych. Korzystając z takich narzędzi jak eTwinning uczniowie PSP nr 7 w Bochni mają możliwość nawiązywania wirtualnych kontaktów z rówieśnikami z innych krajów (takich jak Ghana, Włochy, Hiszpania, Finlandia, Bułgaria, Węgry, Słowacja, Wielka Brytania i wiele innych). Szkoła włączyła się także w projekty partnerskie. "Mając na uwadze dobro i rozwój uczniów naszej szkoły podejmujemy działania zmierzające do poznawania historii, języka i kultury innych krajów europejskich, w tym sąsiadów, a także utrzymywania trwałych przyjaznych więzi partnerskich w formie wymiany młodzieży." - mówi Jolanta Struzik, dyrektor szkoły - "Nasze pierwsze kontakty ze stroną ukraińska i niemiecką nawiązaliśmy podczas Dni Partnerstwa, które odbywały się w kwietniu 2008 r. w Bochni. Ich efektem jest deklaracja współpracy z Bad Saltzdethfurt oraz projekt Polsko-Ukraińskiej Współpracy Szkół "Razem w przyszłość - "Bochnia-Borszczów."


NASZ PROJEKT

Jednak na tym nie koniec. Dyrekcja i nauczyciele PSP nr 7 w Bochni otwarci są na wszelkie działania umożliwiające rozwój kompetencji językowych uczniów. W lutym 2009 r. PSP nr 7 aplikowała o środki w ramach programu Comenius Partnerskie Projekty Szkół. Projekt zatytułowany "Our town in the Middle Ages" (Nasze miasto w średniowieczu) uzyskał wysoką ocenę oraz dofinansowanie w wysokości 24 tys. euro. Partnerami bocheńskiej Siódemki są:
Niemcy (Albert-Liebmann-Schule z Hannover'u)
Włosi (Liceo Classico "Megara" z Augusty na Sycylii)
Turcy (Yuva Karapinarlar Ilkö?retim Okulu z Aksaray w Kapadocji)
Celem projektu jest utworzenie przez każdą ze szkół muzeum historii średniowiecznej swojego regionu. Wystawa obejmująca przedmioty, fotografie, obrazki zebrane przez uczniów, wzbogacona zostanie o rekwizyty przywiezione z krajów partnerskich. W taki oto sposób na koniec projektu każda wystawa przekształci się w muzeum europejskiej historii średniowiecza.


KALENDARIUM PROJEKTU

Nawiązanie współpracy
Prace nad projektem rozpoczęły się w grudniu 2008 roku. Po odbyciu kilku szkoleń rozpoczęły się poszukiwania partnerów, a następnie wybór odpowiedniego i pasjonującego tematu, który odpowiadałby zainteresowaniom uczniów PSP nr 7 w Bochni. Dzięki programowi eTwinning promującemu współpracę bliźniaczych szkół europejskich za pośrednictwem mediów elektronicznych, w styczniu 2009 roku udało się znaleźć odpowiednich partnerów. Z pośród szeregu propozycji pomysł na odtwarzanie realiów życia w średniowiecznym mieście wydawał się najbardziej atrakcyjny. Przystąpiono do pracy. Przyszli partnerzy wspólnie opracowali wniosek, w którym wyznaczyli cele i zadania oraz czas ich realizacji, następnie przesłano dokumenty do niezależnych narodowych agencji, które pozytywnie rozpatrzyły aplikację. Wynik ten jest ogromnym sukcesem bocheńskiej Siódemki, ponieważ znalazła się w nielicznym gronie 70 szkół podstawowych w Polsce, którym udało się pozyskać fundusze w ramach Comenius 2009-2011.

Współpraca z muzeami
W listopadzie 2009r., zaraz po otrzymaniu funduszy, przystąpiono do realizacji projektu. Pierwszym krokiem było nawiązanie współpracy z muzeum im. Stanisława Fischera w Bochni. Zebrane mapy, rysunki oraz opisy przybliżyły uczniom wygląd średniowiecznej Bochni. Następnie 26.11.2009 uczniowie klas IV-VI wyjechali na wycieczkę do Nowego Wiśnicza, gdzie poznali historię oraz architekturę zamku, a także zdobyli informacje na temat tworzenia makiet. Podczas zajęć projektowych uczniowie zapoznawali się historią, kulturą, zwyczajami oraz architekturą średniowiecznej Bochni. Tworzyli także miniaturki domów. Następnie podzieleni na grupy mieli wcielić w życie swoje wizje i wykonać własną makietę średniowiecznej Bochni. Przedsięwzięci było bardzo pracochłonne i wcale nie takie łatwe ale uczniowie poradzili sobie świetnie, a efekty ich pracy postanowiono przedstawić podczas najbliższej wizyty partnerów w Polsce.

Wizyta robocza w Hanowerze (4-7.12.2009)
Kolejnym krokiem w realizacji projektu był wyjazd koordynatorów projektu do Hannoveru w celu ustalenia szczegółowych działań oraz bliższego poznania partnerów. Pierwszego dnia delegacje ze wszystkich krajów partnerskich uczestniczyły w lekcjach otwartych, a także zapoznały się z pracami uczniów niemieckich, którzy zaprezentowali gazetkę o średniowiecznych akcentach w Hannoverze. Każda szkoła otrzymała jeden taki egzemplarz do swojego szkolnego muzeum średniowiecza. Nastąpiła wymiana doświadczeń i spostrzeżeń dotyczących realizacji projektu. Omówiono szczegóły mobilności oraz ustalono dokładne daty spotkań partnerskich w poszczególnych krajach. Program wizyty obejmował także zwiedzanie średniowiecznych zabytków Hannoveru i okolic (stare miasto, muzea, jarmarki, zamki). Delegacja Siódemki wróciła do Bochni z nowymi pomysłami i ogromnym zapałem do dalszej pracy.

Przygotowania do wizyty partnerów
Zgodnie z ustaleniami podjętymi w Hannoverze pierwsze poważne spotkanie miało odbyć się w lutym 2010 w Polsce. Przez trzy miesiące uczniowie bocheńskiej Siódemki bardzo ciężko pracowali, aby godnie przygotować się do wizyty partnerów w swojej szkole. Nawiązano współpracę z bractwem rycerskim "Per Secula". Pani Katarzyna Chyży, ekspert w dziedzinie tańców średniowiecznych, zgodziła się poprowadzić warsztaty taneczne. Następnie podczas przerw, a także po lekcjach, pod czujnym okiem nauczycieli, uczniowie całej szkoły ćwiczyli układy, które miały być zaprezentowane zagranicznym partnerom. Kolejnym ciekawym pomysłem było przygotowanie przedstawienia w j. angielskim (języku projektu) zatytułowanego "Pierścień Św. Kingi". Było ono inscenizacją legendy związanej z założeniem Bochni i wydobyciem pierwszej bryły soli w tutejszej kopalni.

Partnerzy w Bochni (18-22.02.2010)
W dniach 18-22 lutego Publiczna Szkoła Podstawowa nr 7 im. Jana Pawła II w Bochni miała przyjemność gościć 12 osób przybyłych z Włoch, Niemiec oraz Turcji, partnerów projektu Comenius "Our town in the Middle Ages" (Nasze miasto w średniowieczu).
19 lutego goście zostali oficjalnie powitani w Urzędzie Miasta Bochni, a następnie spędzili cały dzień w bocheńskiej Siódemce: zwiedzali budynki szkoły, spotkali się ze społecznością szkoły, a także w celu wymiany doświadczeń z parterami uczestniczyli w zajęciach otwartych z języka angielskiego. Swą obecnością uroczystości uświetnili Burmistrz Bogdan Kosturkiewicz, Dyrektor Miejskiego Zespołu Edukacji Dorota Palej-Maliszczak, Wizytator Małopolskiego Kuratorium Oświaty Mirosław Koralewski. Bocheńscy uczniowie przygotowywali się do wizyty od jakiegoś czasu. Wykonywali makiety średniowiecznej Bochni, uczyli się tańców średniowiecznych i menueta, przygotowywali przedstawienie w j. angielskim. Efekty tej pracy zostały zaprezentowane gościom. Oni to stanowili jury, które wybrało najładniejszą makietę. Delegacjom bardzo podobały się występy dzieci z klas 4 i 5, które z tej okazji ubrane były w przepiękne stroje z epoki, a tańczący pierwszoklasiści wywoływali uśmiech na twarzach widzów. Po występach uczniów zaprezentowało się Bractwo Rycerskie "Per Secula". Publiczność mogła podziwiać wspaniałe stroje rycerskie, pokaz walki na miecze oraz techniki fechtunku. Na zakończenie pokazów rycerze poprowadzili średniowieczne zabawy dla dzieci, w których chętnie wzięli również udział goście. Po średniowiecznej uczcie w szkolnej stołówce goście wrócili na salę gimnastyczną, gdzie uczniowie klas 5 i 6 wystawili przedstawienie w języku angielskim pt: "Pierścień św. Kingi". Wszyscy byli pod wielkim wrażeniem spektaklu. Sara Brunno, włoski koordynator projektu, stwierdziła że nie ma Włoszech szkoły podstawowej, której uczniowie reprezentują równie wysoki poziom języka angielskiego.
Po dniu pełnym wrażeń goście udali się do hotelu na odpoczynek. W dalszej części wizyty czekało ich jeszcze wiele atrakcji, takich jak: spacer z dyrektorem Janem Flaszą po Muzeum im. Stanisława Fischera w Bochni, zjazd do bocheńskiej żupy, czy wycieczka po Magicznym Średniowiecznym Krakowie. Wizyta zagranicznych delegacji była ważnym wydarzeniem w życiu szkoły. Upłynęła w atmosferze radości i przyjaźni. Zadowoleni partnerzy wrócili do swoich domów, a uczniowie PSP 7 rozpoczęli przygotowania do rewizyty na Sycylii. Przystąpiono także do dalszej realizacji projektu. Uczniom zostały zaprezentowane filmy przedstawiające życie w czasach średniowiecznych. Następnie zapoznano ich z rodzajami średniowiecznego uzbrojenia. Zafascynowani średniowiecznym rynsztunkiem uczniowie, sami postanowili wykonać kolczugę w stylu europejskim "4 w1".

     



Wizyta w Auguście na Sycylii (4-11.05.2010)
W kwietniu w drodze konkursu wyłoniona została piątka szczęśliwców, która w maju wraz z koordynatorami projektu miała udać się na wizytę partnerską na Sycylię. Przydzielając punkty wzięto pod uwagę wyniki w nauce, zachowanie, osiągnięcia uczniów w konkursach, a także ich zaangażowanie w projekt oraz pracę na rzecz klasy i szkoły. Po długich i burzliwych obradach komisja podała listę uczestników: Alicja Kawala, Maria Wojtowicz, Tomasz Struzik, Filip Struzik, Edyta Tabak. Zainteresowani nie posiadali się z radości nie mogąc doczekać się wyjazdu. Wreszcie 4 maja nadszedł ten wymarzony dzień - piątka uczniów PSP nr 7 w Bochni wraz z trzema opiekunami wyleciała z lotniska Balice na Sycylię do przepięknej miejscowości Augusta. Oprócz delegacji polskiej, szkoła średnia Liceo Classico "Megara" gościła także grupy z Niemiec i Turcji. Wszyscy partnerzy zostali zakwaterowani w pięknym hotelu Capo Campolato. Uczestnicy wyprawy zachwyceni byli otaczającym ich krajobrazem. Mieli okazję podziwiać wzburzone morze uderzające spienionymi falami o wulkaniczny brzeg oraz zaśnieżone szczyt Etny w trzydzietostopniowym upale. Oprócz zwiedzania szkoły i degustacji tradycyjnych dań sycylijskich, gospodarze przygotowali bogaty program pobytu. Partnerzy zostali zaproszeni uczestnikami na lekcje pokazowe z łaciny oraz prezentacje dotyczące średniowiecznej historii regionu. Grupa teatralna zaprezentowała bardzo ciekawy program artystyczny.
W programie wizyty znalazły się także: wyjazd kolejką na Etnę, zwiedzanie Augusty, Taorminy i Syrakuzów (w tym zamku Maniace, Katedry i Łaźni Żydowskich). Cała delegacja została także zaproszona do "Teatro dei Pupi" (teatru lalek) na wspaniały spektakl w klimacie fantastyczno - średniowiecznym. Wizyta wszystkim zapadła głęboko w pamięci. Dowodem niech będzie fragment "Dziennika podróży" samodzielnie opracowanego przez uczniów PSP nr 7 w Bochni - uczestników wyjazdu na Sycylię: "Wow! Ani się nie obejrzeliśmy, a już jesteśmy w Polsce. (...) Teraz jedziemy do Bochni. Po drodze rozmawiamy, oczywiście o Sycylii, o tym co się wydarzyło i o tym jak było fantastycznie! Żałujemy, że to już koniec naszej wymarzonej wyprawy. Wszyscy żyjemy nadzieją, że jeszcze kiedyś się tam wybierzemy."

     
Podpis miniaturki 1 Podpis miniaturki 1 Podpis miniaturki 1 Podpis miniaturki 1
     
Podpis miniaturki 1 Podpis miniaturki 1 Podpis miniaturki 1 Podpis miniaturki 1

Podsumowanie pierwszego roku pracy z projektem
24 czerwca 2010r. w PSP nr 7 w Bochni odbyło się uroczyste podsumowanie pierwszego roku pracy z projektem "Our Town in the Middle Ages". Uczestnicy podróży do Włoch podzielili się swoimi wrażeniami z całą społecznością szkolną, rodzicami oraz zaproszonymi gośćmi przygotowując samodzielnie prezentację multimedialną. Przedsięwzięcie naprawdę przynosi wymierne korzyści. "Sądzę, że możemy być z siebie dumni." - mówi Anita Twardosz, wicedyrektor szkoły i koordynator merytoryczny projektu - "W przeciągu 6 miesięcy odbyliśmy dwie podróże do krajów partnerskich (Niemcy, Włochy), godnie przyjęliśmy w naszym mieście delegacje państw uczestniczących w projekcie, a nasi uczniowie włożyli ogrom pracy w zadania ustalone w harmonogramie realizacji." "Najważniejsze, że dzieciaki świetnie się przy tym bawią, wchłaniając wiedzę jak gąbki" - dodaje Michał Bednarski, nauczyciel języka angielskiego, główny koordynator projektu - "Nawet nie muszę ich namawiać do pracy. Sami przychodzą z głowami pełnymi ciekawych pomysłów, zarażając swym entuzjazmem nie tylko młodszych kolegów ale i niektórych nauczycieli". O wadze podjętych działań świadczy również fakt, iż w ocenie wizytatora Małopolskiego Kuratorium Oświaty, projekt jest przykładem Dobrej Praktyki. Wyróżnienie to z pewnością będzie motorem napędowym do dalszej wytężonej pracy nad kolejnymi etapami projektu. Przed uczniami Siódemki kolejna wizyta, tym razem w Turcji. Na pięciodniowe październikowe wojaże po Kapadocji zakwalifikowała się czwórka szczęśliwców: Sławomir Gicala, Karolina Sroka, Mariola Twardosz, Maciej Ostrowski. Teraz ogrom pracy przed nimi - trzeba dopilnować aby godnie reprezentowali szkołę podczas spotkania z partnerami.


Wizyta w Turcji
W dniach 28.10.2010 - 2.11.2010 delegacja uczniów pod opieką nauczycieli Publicznej Szkoły Podstawowej nr.7 im. Jana Pawła II w Bochni miała przyjemności uczestniczyć w wyjeździe partnerskim do Turcji w ramach projektu Comenius "Nasze Miasto w Średniowieczu". Szkoła podstawowa w Yuvie gościła także przedstawicieli z Niemiec i Włoch, partnerów naszego projektu. Program wizyty był napięty i bardzo bogaty. Poza zwiedzaniem szkoły, gdzie przy akompaniamencie pieśni ludowych zaprezentowano kulturę i historię regionu, czekało na uczniów wiele atrakcji. Podczas podróży przez Turcję zapoznano nas ze średniowiecznymi zabytkami tego kraju, zwiedzaliśmy muzea, grobowce sułtanów i meczety. W programie wizyty znalazły się również podziemne miasto Derinkuyu, w którym mieszkali pierwsi Chrześcijanie kryjący się przed prześladowcami oraz fabryka ceramiki FIRSA, gdzie uczestniczyliśmy w warsztatach garncarstwa. Na koniec oczom dzieci ukazały się zapierające dech w piersiach widoki w Open Air Museum oraz Dolinie Ihlary. Uczniowie oraz nauczyciele ubogaceni o nowe wspomnienia i wiedzę wrócili z zapałem do dalszej pracy nad projektem.

     
Podpis miniaturki 1 Podpis miniaturki 1 Podpis miniaturki 1 Podpis miniaturki 1
     
Podpis miniaturki 1 Podpis miniaturki 1 Podpis miniaturki 1



Bożonarodzeniowa videokonferencja
21 grudnia 2010, tuż przed Świętami Bożego Narodzenia, odbyła się videokonferencja z partnerami z Włoch na temat zwyczajów świątecznych w naszych krajach. Naszą szkołę reprezentowali uczniowie klas szóstych (Jakub Mucha, Krzysztof Broniak, Sławomir Gicala i Karolina Sroka) oraz nauczyciel języka angielskiego Michał Bednarski. Ta internetowa rozmowa rozpoczęła się o godzinie 13:00 i prowadzona była przy pomocy programu Skype . Z wielką niecierpliwością czekaliśmy na kontakt od Włochów. Kiedy w końcu odezwali się, ogarnął nas niepokój. Baliśmy się, czy wszystko się uda, czy nie zapomnimy co mamy mówić lub czy nie powiemy czegoś źle. Nasze obawy były jednak niepotrzebne. Każdy z nas był dobrze przygotowany i potrafił opowiedzieć o jednej z polskich tradycji. Ponad to, byliśmy w bardziej komfortowej sytuacji niż Włosi, którym towarzyszyło spore grono nauczycieli oraz rodziców.
Podczas naszego chatu dyskutowaliśmy między innymi o tradycyjnych dwunastu potrawach, odświętnie nakrytych stołach, czy prezentach. Sara Brunno - nauczycielka języka angielskiego z Włoch zapytała nas między innymi, co chcielibyśmy dostać pod choinkę od "Dziadka Mroza" - musieliśmy zatem wyjaśnić, że u nas postać obdarowująca prezentami nazywana jest Świętym Mikołajem lub Gwiazdorem, a Dziadek Mróz pochodzi z Rosji :. My również zapytaliśmy o najpopularniejsze włoskie prezenty. Odpowiedzi udzieliły nam Simona i Leandra, które poznaliśmy podczas wizyty w Turcji. Dowiedzieliśmy się także jakie potrawy królują na włoskim stole wigilijnym. Jakież było nasze zaskoczenie, gdy okazało się, że jednym z głównych dań wigilijnych we Włoszech jest pizza.
Rozmowa ta mogłaby trwać jeszcze długo, lecz limit czasowy nie pozwolił nam na to. Po ciepłym i serdecznym pożegnaniu zakończyliśmy videokonferencję.

     
Podpis miniaturki 1 Podpis miniaturki 1 Podpis miniaturki 1 Podpis miniaturki 1



I Festiwal Języków Obcych
8 kwietnia 2011 roku w bocheńskiej "Siódemce" odbył się po raz pierwszy FESTIWAL JĘZYKÓW OBCYCH. Honorowy patronat objął burmistrz miasta Bochnia, natomiast patronami medialnymi zostali: portal Bochni@nin.pl i Radio Kraków. Uroczystość uświetnili swoją obecnością przedstawiciele konsulatów Niemiec, Ukrainy, Włoch oraz Austrii.
To nietypowe i nietuzinkowe spotkanie w PSP nr 7, stanowiło podsumowanie i efekt pracy dyrekcji, nauczycieli i uczniów w międzynarodowych projektach szkoły:
- "Nasze miasto w średniowieczu" Comenius 2009 - 2011
- Polsko - Ukraińska Współpraca Szkół "Razem w przyszłość" 2009
- Polsko - Niemiecka Współpraca Młodzieży - Turyngia 2010
Kwietniowy dzień obfitował w niezwykle ciekawy i bogaty program artystyczny, przygotowany przez uczniów i nauczycieli. Powitanie przez burmistrza, Dyrekcję szkoły: p. J. Struzik oraz p. A. Twardosz przybyłych gości i partnerów, rozpoczynało w murach "Siódemki" spotkanie pełne wrażeń i emocji. Wśród licznych atrakcji, zebrani goście i uczestnicy mogli obejrzeć, wysłuchać, jak również wziąć udział we wspólnej zabawie. W przygotowanej scenerii odbył się Deutsch Wagen Tour, Powiatowy Turniej Językowy "Our Europe", Jarmark Średniowieczny, Konkurs Piosenki Językowej, "Together Forever" oraz przedstawienie "The legend of the Wawel dragon". Dwujęzyczna konferansjerka umożliwiała zebranym dobra zabawę, jak również zdobywanie nowej wiedzy.
W popołudniowych godzinach uczestnicy festiwalu spotkali się na "Międzynarodowej herbatce". Wszystkim dopisywał znakomity nastrój i humor. Uwieńczeniem całodniowego spotkania był wspaniały koncert Chóru Pueri Cantores Sancti Nicolai. Licznie zebrani goście z wielką przyjemnością i uwagą wysłuchali wspaniale wykonanego występu znakomitego chóru. Brawurowo przedstawiony koncert zakończył się bisami.
I Festiwal Języków Obcych dobiegł końca. Dyrekcja Szkoły dziękując za wkład pracy w przygotowanie spotkania, zaprasza na kolejne. Do zobaczenia w przyszłym roku!

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     


Do pobrania Tekst piosenki i podkład muzyczny

oraz piosenka w języku: polskim  angielskim  niemieckim  włoskim  rosyjskim


Uczniowie PSP 7 w Bochni z wizytą w Niemczech
W dniach 3 - 7 maja 2011r. trójka uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej nr 7 w Bochni pod opieką nauczyciela j. angielskiego pani Katarzyny Spisak i w towarzystwie dyrekcji uczestniczyła w wyjeździe do Hanoweru w Niemczech w ramach unijnego projektu Comenius "Nasze Miasto w Średniowieczu". Uczniowie biorący udział w wyprawie zostali wyłonieni w drodze konkursu, w którym brano pod uwagę wyniki w nauce, zachowanie oraz zaangażowanie w życie szkoły.
Dolna Saksonia przywitała nas słońcem oraz krajobrazami przepełnionymi zielenią oraz po horyzont oślepiającą jaskrawą żółtością kwitnącego rzepaku. Wizyta była pełna wrażeń - uczestniczyliśmy w średniowiecznym jarmarku przygotowanym przez gospodarzy, w tym w zabawach średniowiecznych, walkach rycerskich oraz różnego rodzaju warsztatach rzemieślniczych. Obejrzeliśmy również prezentacje w języku angielskim przygotowane przez uczniów Albert-Liebmann-Schule. Szkoła w Hanowerze gościła także przedstawicieli szkół partnerskich z Augusty na Sycylii oraz z Aksaray w Turcji.
Zwiedzanie Dolnej Saksonii rozpoczęliśmy od miasteczka Einbeck z malowniczymi drewnianymi domami oraz pięknie zdobionymi budynkami z muru pruskiego oraz średniowiecznymi murami obronnymi i kościołami. Następnym etapem naszej podróży było miasteczko Hildesheim z przepięknym średniowiecznym rynkiem uznawanym za jeden z najpiękniejszych rynków na świecie. W parku uzdrowiskowym partnerskiego miasta Bochni-Bad Salzdetfurth wdychaliśmy solankowy aerozol wytwarzany przez monumentalne tężnie solankowe, które zostały wybudowane w pierwszej połowie XVIII wieku. W miasteczku Celle mieliśmy okazję zwiedzić zamek książęcy Schloss Celle należący niegdyś do przodków dynastii brytyjskiej oraz duńskiej.
Niestety, w Hanowerze przyszło nam z łezką w oku powiedzieć "Good bye", była to bowiem już ostatnia podsumowująca nasz projekt wizyta. Jednak międzynarodowe przyjaźnie, które zawarliśmy, będą kontynuowane dzięki dobrodziejstwu Internetu, a uczniowie z jeszcze większym zapałem będą się uczyć języków obcych, zdając sobie sprawę z faktu, że żyjemy w globalnej wiosce.

     
   
     
     








Copyright © 2009-2014